woensdag 12 mei 2021 om 19:30

Woensdagavondgebed live uitzending vanuit Zeddam
Voorganger(s): Ds. Theo Menting, ds. Henriëtte Nieuwenhuis,ds. Gerjanne van der Velde, ds. Jan Fischer
Tekst(en): Lezing: 1. Johannes 3, 1 - 10
Organist: Jos Thomassen

PROTESTANTSE GEMEENTEN
Silvolde, Etten-Terborg-Ulft, ’s Heerenberg-Zeddam, Gendringen-Bontebrug

WOENSDAGAVONDGEBED
12 mei  2021        19.30 uur 
vanuit de protestantse kerk in Zeddam 

 

Voorganger:Ds. Theo Menting, ds. Gerjanne van der Velde,
ds. Henriëtte Nieuwenhuis  ds. Jan Fischer
Organist: Jos Thomassen

U kunt de orde van dienst hier downloaden
Als u deze dan uitprint kunt u de dienst op het hele scherm van uw computer, tablet of telefoon zien.
 

===============================================================================

 

Orgelspel

Moment van stilte

De kaarsen worden aangestoken

Opening:

V: Heer, open mijn lippen
G: mijn mond zal zingen van uw eer.
V: God, kom mij te hulp
G: Heer, haast u mij te helpen.

Lied: NLB 648, 1+2+3

Psalmengebed – Psalm 116, 1 t/m 14 (uit de BGT)

Ik heb de Heer lief, want hij luistert naar mij. Als ik om hulp roep, geeft hij mij antwoord. Ik blijf tot hem bidden, mijn leven lang.
Ik was al bijna dood, het land van de dood zag ik al. Ik was bang, ik had pijn. Toen riep ik naar de Heer: ‘Heer, red mijn leven!’
De Heer is goed voor mensen in nood. Hij is een God die mensen liefheeft, hij beschermt iedereen die zwak is. Toen ik machteloos was, heeft de Heer mij bevrijd.
Ik vind weer rust, want de Heer heeft mij geholpen. Hij heeft mijn tranen gedroogd, hij zorgde ervoor dat ik niet viel. Ja, hij heeft mij gered van de dood.
Ik mag leven, dicht bij de Heer. Ik bleef op de Heer vertrouwen, ook toen ik diep ongelukkig was, ook toen ik heel bang was en dacht: Iedereen bedriegt mij.
De Heer is goed voor mij geweest. Hoe kan ik hem daarvoor danken? Ik zal de Heer dankoffers brengen, ik zal hem eren. Ik zal alles doen wat ik beloofd heb, een heel Gods volk zal het zien.

Orgelspel

Lezing uit 1 Johannes 3, 1 t/m 10: (uit de BGT)

Bedenk hoeveel de Vader van ons houdt! Zijn liefde voor ons is zo groot, dat hij ons zijn kinderen noemt. En dat zijn wij ook. Maar de mensen die bij de wereld horen, begrijpen niet dat wij Gods kinderen zijn. Dat komt doordat ze God niet kennen.
Lieve vrienden, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we later zullen zijn, weten we nog niet. Maar we weten wel dat we op Jezus zullen lijken als hij terugkomt. Dan zullen we hem zien zoals hij is, als de hemelse Christus.
We moeten erop vertrouwen dat God die dingen zal laten uitkomen. Wie daarop vertrouwt, is heilig. Net zoals Jezus Christus heilig is.
Iedereen die zondigt, komt in opstand tegen God. Want zondigen is hetzelfde als tegen God in opstand komen. Jullie weten dat Jezus Christus naar de wereld is gekomen om onze zonden weg te nemen. Jezus zelf is zonder zonde. Iedereen die met hem verbonden blijft, zondigt niet. Mensen die wel blijven zondigen, kennen Jezus niet echt.
Lieve vrienden, denk erom: laat je door niemand bedriegen! Iedereen die op een goede manier leeft, is goed, net zoals Jezus goed is. Maar iedereen die zondigt, hoort bij de duivel. Want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. En de Zoon van God is naar de wereld gekomen om het werk van de duivel te vernietigen.
Kinderen van God zondigen niet, omdat Gods Geest voor altijd in hen is. Ze kunnen niet eens zondigen, want God is hun Vader. Hoe kun je zien of iemand een kind van God is of een kind van de duivel? Wie niet op een goede manier leeft, is geen kind van God. En wie andere gelovigen niet liefheeft, is ook geen kind van God.

Moment van inkeer en verstilling

Orgelspel

Avondgebed:

Goede God, het is avond geworden. We trachten tot stilheid te komen, tot inkeer, tot gebed.
We danken u voor deze dag, een kostbaar geschenk van U. We danken u voor het zonlicht, voor mensen om ons heen, voor voedsel en vriendschap, voor onderdak en kleding. We danken bovenal voor onze omgang met U, uw liefde, uw trouw, uw nabijheid.
Met verdriet denken wen aan wat wij deze dag verkeerd hebben gezegd en gedaan. We bidden U om uw ontferming en vergeving.
God, wilt U zijn met allen die ons lief zijn, met uw gemeente die ons lief is, met deze wereld die ons lief is. Laat uw koninkrijk komen, een rijk van vrede, van liefde en gerechtigheid. Zegen allen die zich inzetten voor dat rijk.
Wij gedenken de zieken, we bidden voor de mensen die eenzaam zijn, voor hen die verdriet hebben, voor allen die wanhopig zijn.
Help ons telkens weer om onze kleine mensenhand te leggen in uw trouwe Vaderhand, schenk ons uw goede Geest, uw troost. Schenk ons uw wonderlijke vrede. In Jezus Naam. Amen

Slotlied: NLB 657, 1 t/m 4

Zegenbede:

De Heer schenke ons zijn zegen.
Hij beware ons voor onheil en geleide ons tot eeuwig leven. Amen

terug