woensdag 26 mei 2021 om 19:30

Woensdagavondgebed vanuit de Protestantse Kerk in Silvolde
Voorganger(s): Ds. Theo Menting, ds. Gerjanne van der Velden, ds. Jan Fischer, ds. Henriëtte Nieuwenhuis
Tekst(en): Handelingen 2, 14 t/m 24 en 32 + 33
Organist: Wilco Kleinhesselink


PROTESTANTSE GEMEENTEN
Silvolde, Etten-Terborg-Ulft, ’s Heerenberg-Zeddam, Gendringen-Bontebrug

WOENSDAGAVONDGEBED
26-05-2021

vanuit de protestantse kerk in Silvolde
19.30 uur -

voorgangers:  ds. Gerjanne van der Velde, ds. Theo Menting, ds. Jan Fischer, ds. Henriëtte Nieuwenhuis
organist: Wilco Kleinhesseling

Het woensdagavondgebed wordt rechtstreeeks uitgezonden via Kerkdienst Gemist.
Als u hier klikt, opent zich een nieuw venster en kunt u  de dienst live meebeleven.

U kunt de orde van dienst hier downloaden. Als u deze dan uitprint kunt u de dienst op het hele scherm van uw computer, tablet of telefoon zien.
 


= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Orgelspel

Moment van stilte

De kaarsen worden aangestoken

Opening:
V: Heer, open mijn lippen
              G: mijn mond zal zingen van uw eer.
V: God, kom mij te hulp
              G: Heer, haast u mij te helpen.

Lied: NLB 695, 1 t/m 5

Psalmengebed – Psalm 119, 1 t/m 16
Gelukkig wie de volmaakte wegen gaan en leven naar de wet van de Heer, gelukkig wie zijn richtlijnen volgen, hem zoeken met heel hun hart.
Zij bedrijven geen onrecht, maar gaan de wegen die hij wijst.
Uw regels hebt u gegeven opdat wij ons eraan houden. Laat toch mijn wegen recht zijn, ik wil mij houden aan uw wetten.
Ik zal nooit beschaamd staan als ik uw geboden in acht neem. Ik zal u loven met een oprecht hart als ik uw rechtvaardige voorschriften leer. Ik zal mij houden aan uw wetten – verlaat mijn dan niet voorgoed.
Hoe kan wie jong is zuiver leven? Door zich te houden aan uw woord. Met heel mijn hart heb ik u gezocht, laat mij niet afdwalen van uw geboden.
Uw belofte heb ik in mijn hart geborgen, zo zal ik niet tegen u zondigen. Geprezen bent u, Heer, onderwijs mij in uw wetten.
Mijn lippen hebben uitgesproken wat uw mond ons voorschreef. Leven naar uw richtlijnen geeft mij vreugde, meer vreugde dan rijkdom en overvloed.
Uw regels wil ik overdenken, het oog op uw paden gericht. Ik verheug mij in uw wetten, uw woord zal ik niet vergeten.

Lied: NLB 119 a, 1+4

Orgelspel

Lezing uit Handelingen 2, 14 t/m 24 en 32 + 33
Daarop trad Petrus naar voren, samen met de elf andere apostelen, verhief zijn stem en sprak de menigte toe: ‘U, Joden en inwoners van Jeruzalem, luister naar mijn woorden en neem ze ter harte. Deze mensen zijn niet dronken, zoals u denkt ; het is immers pas het derde uur na zonsopgang. Wat hier nu gebeurt, is aangekondigd door de profeet Joël: Aan het einde der tijden, zegt God, zal ik over alle mensen mijn geest uitgieten. Dan zullen jullie zonen en dochters profeteren, jongeren zullen visioenen zien en oude mensen droomgezichten. Ja, over al mijn dienaren en dienaressen zal ik in die tijd mijn geest uitgieten, zodat ze zullen profeteren. Ik zal wonderen doen aan de hemel boven en tekenen geven op aarde beneden, bloed en vuur en rook. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed voordat de grote, stralende dag van de Heer komt. Dan zal ieder die de naam van de Heer aanroept, worden gered.’

Israëlieten, luister naar wat ik u zeg: Jezus uit Nazaret is door God tot u gezonden, hetgeen gebleken is uit de grote daden en de wonderen en tekenen die God, zoals u bekend is, door zijn toedoen onder u heeft verricht. Deze Jezus, die overeenkomstig Gods bedoeling en voorkennis is uitgeleverd, hebt u door de heidenen laten kruisigen en doden. God heeft hem echter tot leven gewekt en de last van de dood van hem afgenomen, want de dood kon zijn macht niet over hem houden. […]

Jezus is door God tot leven gewekt, daarvan getuigen wij allen. Hij is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de Heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en hoort.’

Moment van inkeer en verstilling

Orgelspel

Avondgebed:
Blijf bij ons, Heer, nu de avond op ons toekomt en het daglicht afscheid van ons neemt.
Blijf bij ons, Heer, als onze handen hun werk moeten loslaten, en wij de stilte van de rust binnengaan.
Blijf bij ons, Heer, en bij alle mensen voor wie de avond is gevallen, de avond van het leven, de avond van de dag.
Blijf bij ons, Heer, wanneer de nacht van zorgen ons omgeeft, de nacht van angst, de nacht van de dood.
Blijf bij ons, Heer, met uw goedheid en genade, met uw troost en zegen.
Blijf bij ons, Heer, dan zullen we straks weer mogen opstaan, omarmd door het nieuwe licht van de morgen.
Amen

Slotlied: NLB 685, 1 t/m 5

Zegenbede:
De Heer schenke ons zijn zegen.
Hij beware ons voor onheil en geleide ons tot eeuwig leven.
Amen

terug